In 1887 is de spoorlijn die Apeldoorn met Zwolle verbond geopend. De spoorlijn sloot aan op de “Loolijn”. Dit was de verbinding van het paleis Het Loo met de Oosterspoorweg. De lijn krijgt de bijnaam 'het Baronnenlijntje' vanwege de vele adellijke burgemeesters langs het traject. Voor Epe was dat de zeer vooruitstreven burgemeester J.L.J.B. Baron Sweerts de Landas, die niet minder dan 37 jaar (van 1 mei 1889 tot 15 augustus 1926) onze burgervader is geweest.
Het personenvervoer op de lijn Apeldoorn - Zwolle werd in 1950 gestaakt vanwege de concurrentie van de streekbussen, die wel in het centrum van de diverse plaatsen stoppen. De laatste goederentreinen verdwenen in 1972 van de spoorlijn. De rails werden niet lang daarna opgebroken. Zoals u wel weet is tegenwoordig een groot deel van het oude spoorwegtracé in gebruik als recreatief fietspad.
Hier ziet u het Station van Epe nog vóór 1905. Locomotief de NACHTEGAAL is net gearriveerd. Het waren kleine lokaaltreintjes. De locjes, tweeassertjes met vier dichte wielen werden “priktollen” genoemd. Zij droegen namen als VINK, COLIBRI, EKSTER, TORTEL of NACHTEGAAL.
Bron: Boek De spoorweg Apeldoorn-Hattemerbroek 1887 – 1972 auteur: Onno de Vries - 2019.
Foto: Collectie Streekarchief Epe, Hattem en Heerde.